×

منوی بالا

منوی اصلی

منوی سایدبار


خبرهای ویژه

» اخبار » بی توجهی شبکه پویا به اهمیت اربعین برای کودکان

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۹:۱۴

 کد خبر: 31866

بی توجهی شبکه پویا به اهمیت اربعین برای کودکان

جواد محرمی در روزنامه جوان: شبکه پویا روز اربعین در میان کارتون‌ها و انیمیشن‌هایش، گذری هم به کربلا زد و همان دوربین ثابت روی سه پایه معروف اینبار شهرام شکیبا را در کنار مجری دیگری نشان داد. مجری‌ها سعی می‌کردند جوری حرف بزنند که مثلاً بچه‌ها را جذب کنند، اما به قدر کافی برای این […]

جواد محرمی در روزنامه جوان:

شبکه پویا روز اربعین در میان کارتون‌ها انیمیشن‌هایش، گذری هم کربلا زد و همان دوربین ثابت روی سه پایه معروف اینبار شهرام شکیبا در کنار مجری دیگری نشان داد. مجری‌ها سعی ‌کردند جوری حرف بزنند که مثلاً بچه‌ها جذب کنند، اما به قدر کافی برای این کار تمرین نکرده‌بودند و آمادگی نداشتند. تلاش آنها شاید به درد بزرگسالان می‌خورد، ولی به کار خردسالان نمی‌آمد. بخش‌هایی برنامه میزبان چند روحانی هم بود که باز لحن و جنس سخنانشان سنخیتی سنین کودک نداشت.

برنامه‌سازی برای کودکان کار دشواری است، از آن دشوارتر انتقال مفاهیم و مضامین ارزشی برای سنین کودک است. روز اربعین بخشی از برنامه زنده استودیوی کربلا را روی آنتن شبکه پویا پخش و ظاهراً زیاد مهم نبود که مجری در برقراری ارتباط با مخاطب کودک آن هم درباره موضوعی چون اربعین چقدر توانمندی و تبحر دارد. ضعف در ارتباط با مخاطب کودک به لحاظ روانشناسی می‌تواند تأثیراتی معکوس برجای گذارد، اگر حوصله کودک سر برود و مفاهیمی که ارائه می‌شود، برایش ثقیل باشد، ذهن او شرطی می‌شود و اینکه در آینده کمتر پذیرای مفاهیم ارزشی مرتبط با عاشورا و اربعین باشد، غیر‌محتمل نیست. کار با کودکان ظرافت‌های زیادی می‌طلبد و بر خلاف آنچه در به نظر می‌آید جزو مشکل‌ترین امور است و ساده فرض کردن آن می‌تواند خسران‌آفرین باشد.

بهترین زمان برای فرهنگ‌پذیری سنین کودکی است و به طور طبیعی انتظار می‌رود عالی‌ترین مفاهیم ارزشی با سختگیری‌های بیشتری در رسانه ملی دستمایه برنامه‌سازی قرار گیرند. شهرام شکیبا به واسطه تخصصی که دارد، در برنامه طنز قندپهلو، مسلط و کارآمد نشان می‌دهد، اما روی اجرای او برای برنامه‌های کودک حتماً باید تأمل کرد، او هر قدر هم که سعی می‌کند در لحن و جنس سخنانش تغییر ایجاد کند، باز توفیقی حاصل نمی‌کند، کودکان احتیاج به انعطاف‌پذیری بیشتری دارند، اگر قرار است نکته‌ای به آنها آموزش داده شود، قبل از آن باید با شخص ارتباط بگیرند، مضاف بر اینکه مضمونی چون اربعین خلاقیت بیشتر و عمیق‌تری برای ارتباط‌گیری با کودکان می‌طلبد، عمیق‌ترین مفاهیم را می‌توان با زبان ساده و روان به بچه‌ها آموزش داد، نیروی خیر و شر و مواجهه این دو در اغلب داستان‌ها و کهن الگوهای داستانی جهان وجود دارد، فقط مقداری هنر و خلاقیت و البته دلسوزی و جدیت می‌طلبد تا این مفاهیم در قالبی درست ریخته و بیان شوند. می‌توان برنامه مناسبتی ساخت، موضوع برنامه هم به عظمت موضوع عاشورا باشد و همه کودکان را پای تلویزیون میخکوب کرد، به طور قطع کار شاقی هم نیست و بودجه‌های کلان هم نمی‌خواهد. شبکه پویا اگر روی این موضوع فکر کند و وقت بگذارد حتماً راهش را پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر هنوز و پس از نزدیک به سه دهه از انیمیشن‌سازی در ایران خلاقیتی در محصولات و کارتون‌هایی که مضامین عاشورایی را ارائه می‌دهند، دیده نمی‌شود، دیالوگ‌ها، شخصیت‌پردازی‌ها، گرافیک و جنس قصه‌گویی از ضعف‌های مفرطی رنج می‌برند، انیمیشن‌سازها همچنان در حال اختراع چرخ هستند، انبوهی از تولیدات شبیه به هم درباره عاشورا ساخته می‌شود و گویی کسی پیدا نمی‌شود که با استفاده از تولیدات ساخته‌شده قبلی و نقشه راهی معقول پا جای پای قبلی‌ها گذارد، دست به خلق اثر بزند و ضعف‌های آثار پیشین را در اثرش رفع کند، بارها به این نکته اشاره شده است که صرف‌ریختن فیلمنامه‌های عاشورایی در قالب انیمیشن بدون تغییر مختصات آن به سود سنین کودک نمی‌تواند کارساز باشد، تولید اثر برای کودک جهان خاص خود را می‌طلبد. برنامه و انیمیشن‌های ضعیف درباره مضامین بزرگ تنها منجر به ضربه‌زدن به ارزش‌ها می‌شود.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اخبار , اخبار فرهنگی
ارسال دیدگاه

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار